18 januari 2017.
PvdA huilt krokodillentranen.
De PvdA reageert verontwaardigt op de
berichten in de Telegraaf dat een gerechtsdeurwaarder mensen zou hebben
opgelicht door hoge kosten in rekening te brengen. De PvdA eist hard
optreden.
De PvdA en de rest van politiek Den Haag zouden zich echter moeten schamen
nu blijkt dat mensen met schulden die bij de schuldhulpverlening lopen
exorbitant hoge rente moeten betalen over het aldaar geleende geld. Het zou
zelfs gaan om een maximum van 14%. Veel gemeenten zitten in de buurt van 10%
rente. En dan te bedenken dat de gemeenten in Nederland bij de VNG geld
kunnen lenen voor 0,5%. Wie is dan de grote bedrieger en waarom is de Tweede
Kamer en dus ook de PvdA hier niet tegen in opstand gekomen. Dergelijke
percentages zijn gewoon diefstal. De burger die in de schulden zit kan
niet bij een bank aankloppen, die zit al geregistreerd en al in het
verdomhoekje en is dus gedwongen om naar die oh zo mooie regeling te stappen
waar die in de schulden zittende burger nog eens extra een poot wordt
uitgedraaid. Banken rekenen voor hypotheken ongeveer 2,5% en ook die banken
kunnen bij de Nederlandse bank geld lenen voor 0,5%. De burger, arm of rijk
wordt bedrogen maar het zwaarste gelag zit hem natuurlijk in die hoge rente
bij de mensen die echt in financiële problemen zitten.
29 april 2014.
De rechten van burgers verder aangetast..
Met de bezuinigingsdrift van de regering
wordt nagenoeg voortdurend opgebouwde en bestaande rechten van de burger
aangetast. Pensioengerechtigde leeftijd omhoog. Gespaard pensioengeld
afgepakt. Huishoudelijke hulp verminderd. Kinderen moeten op de ouders
passen en ondersteunen. Premies verzekeringen gezondheidszorg tot in de
hemel en dus onbetaalbaar. Nog nooit zitten er zoveel mensen met schulden en
hebben zelfs geen verzekeringen meer. En dat aantal zal alleen nog maar
toenemen. Miljarden aan overheidsautomatisering wordt er over de balk
gegooid, bij de belasting en defensie en andere overheidsorganen. Een
verspilling van ongekende hoogte. En geen Tweede Kamer lid wil weten
hoeveel. En dan maar aangeven dat de overheidsuitgaven naar beneden moeten.
Bespaar dan eerst op verspilling welke wordt ingegeven door een beperkte
groep mensen.
Miljarden verstrekken aan armlastige Europese landen zoals Griekenland, waar
ze al met 55 jaar met pensioen gaan, zonder dat daar ook maar enige
zekerheid tegenover is gesteld. Indien een burger een hypotheek wil hebben
dan moet hij zijn huis als onderpand geven. Wat heeft Nederland voor die
miljarden aan Griekenland als onderpand gekregen. NIETS.
En de burger mag bloeden voor dat slechte beleid.
6 maart 2008 Het
weekblad Binnenlands Bestuur heeft kritiek op rechtsgangen.
Dit tijdschrift heeft een redactioneel artikel
opgenomen waarbij de wijze van handelen van de Nationale Ombudsman, dhr.
Brenninkmeijer, geen fraai beeld geeft. Onderzoekers van de
Universiteit van Amsterdam vragen zich af waarom de Nationale Ombudsman in
een zaak
de beginselen van gelijkheid, rechtvaardigheid, rechtszekerheid en
bescherming van individuele rechten niet
heeft gehanteerd. De zaak heeft betrekking op een ambtenaar van het
ministerie van Defensie die tevens zogenaamd klokkenluider was. Ten tijde
waarop de ontslag procedure in hoger beroep bij de Centrale Raad van Beroep
diende was de heer Brenninkmeijer aldaar raadsheer. Tevens geeft het artikel
aan dat er ten tijde van die procedure bij de Centrale Raad van Beroep
tevens twijfel was over de onpartijdigheid van raadsheer mr. H.A.A.G.
Vermeulen (vice president) die de zaak behandelde.
Het artikel over de
Nationale Ombudsman werd eerste aangeboden aan de uitgever van het
Nederlands Juristenblad. In de redactieraad van het Nederlands Juristenblad
(NJB) heeft de heer Brenninkmeijer (Nationale Ombudsman) zitting. Van
de redactie van het NJB) moest het artikel worden gewijzigd.
Het weekblad Binnenlands Bestuur heeft het artikel nu gewoon opgenomen.
De zelfde mr.
H.A.A.G. Vermeulen die tijdens de ontslag procedure in hoger beroep
betreffende vier ambtaren van de gemeente Almelo betrokken was als
voorzitter waarbij er door de CRvB werd geconcludeerd dat drie ambtenaren in
het gelijk moesten worden gesteld en één niet omdat deze volgens de CRvB als
coördinator moest worden beschouwd en die ambtenaar door zijn lange
dienstverband beter had moeten weten. Van de CRvB mochten de drie ambtenaren
zich dus verschuilen achter de langst zittende collega.
Deze uitspraak zal worden voorgelegd aan het Europese Hof.
Verbijsterend zijn
wel de verwijzingen van de onderzoekers naar de integriteit en
onpartijdigheid.
14 december 2006 Incasso bureaus brengen
"fantasie" kosten in rekening.
Veel burgers worden door incasso bureaus benaderd in opdracht van derden
die al dan niet iets geleverd hebben. Soms hebben deze leveringen zonder het
doen van een bestelling plaatsgevonden. Het product wat geleverd wordt is
dan gratis, echter moet er wel betaald worden voor de levering. Dit is op
zich al onjuist aangezien de verkoper de aflever kosten moet betalen tenzij
het tegenovergestelde in overeengekomen. In de regel is er niets
overeengekomen en dan vallen ook de toezendingkosten niet te verhalen. Toch
lenen incassobureaus zich er voor om deze afleveringskosten in te vorderen.
In de loop van de tijd plussen de incassobureaus de invordering op met
diverse andere kosten, zoals dossier- en herinneringskosten. In de regel is
er dan op zich al snel sprake van een wanverhouding tussen het basis bedrag
en het bedrag dat het incassobureau zegt te vorderen te hebben.
Voor u als consument. Laat u niet intimideren door incasso bureaus. Indien
u een vordering krijgt van een dergelijk bureau moet u direct vragen wat de
grondslag is van die vordering en moet u tevens vragen om bewijsstukken. De
nationale Ombudsman heeft het advies afgegeven dat u als burger de zaak bij
de rechter voor te leggen.
Wij kunnen u hierbij ondersteunen,
info@jeejar.nl
ANGST VOOR DE OVERHEID
WIJ NIET
BENT U VAN MENING DAT U IN UW RECHT STAAT !!!
WIJ VECHTEN VOOR UW RECHT (OP)RECHT
GEEFT
ONS UW MACHTIGING EN WIJ VECHTEN VOOR U.
GEEN NARE BRIEVEN VAN DE
OVERHEID DIE ZIJN VOOR ONS
EN WIJ WETEN ER RAAD MEE
INFO@JEEJAR.NL
27 december 2006. Ambtelijke kennis daalt en daarmee
het omgaan met burgers.
Het kennis niveau in het ambtelijk land is aan het verminderen. In het
verleden waren er diverse bestuursacademies die ambtenaren een gedegen
opleiding gaven, niet alleen in bestuursrecht, maar ook in het zogenaamde
waarde vrij handelen en dat wil zeggen zonder een politieke voorkeur en open
naar het bestuur en de burger toe. In de huidige tijd moeten de ambtenaren
weer meer "politiek" denken en dus zitten zij aan de ketting van het
gemeentebestuurder vast. Wil het college van burgemeester en wethouders of
de burgemeester een bepaalde kant uit dan moet er naar die kant worden
geschreven. Eventuele ambtelijke bedenkingen in verband met het recht van
anderen en met name de burger mogen niet meer op papier verschijnen.
Ambtenaren worden geacht zonder enige vorm van kritiek opdrachten van het
college te aanvaarden en uit te voeren. In veel gevallen is hierbij het
management een grote speler in het veld. Soms nog groter dan het college van
burgemeester en wethouders of de burgemeester. Een ambtenaar die kritisch is
zal als snel merken dat dit in de organisatie niet wordt geduld.
Het resultaat van dit alles is dat ambtenaren in bepaalde gevallen volstrekt
onjuiste verhalen aan de burgers vertellen en dat er volstrekt onjuiste
brieven worden gezonden aan de burger.
GEDOGEN DOOR DE OVERHEID
Tot hoe ver mag de overheid gedogen. Voor de coffeeshops geldt in Nederland
en wel zeer bijzondere positie. Echter voor alle andere zaken zijn er
duidelijk grenzen. Gedogen mag alleen als er een vergunning aanvraag is en
de vergunning binnen korte termijn verleend zal worden of indien wettelijke
bepalingen binnen korte termijn zullen worden aangepast zodat een vergunning
niet meer nodig is.
Voor het overige is gedogen niet toegestaan en moet er gehandhaafd worden.
Dat de overheid hier het nodige laat liggen is voor een ieder duidelijk.
Alleen als een burger de overheid sommeert om te gedogen zal de overheid
iets moeten doen en dat is of de vergunning binnen afzienbare tijd verlenen
of een eind maken aan hetgeen zonder vergunning wordt gedaan of gehouden.
Hebt u hinder of overlast van bepaalde gedragingen bijvoorbeeld
horecabedrijf vraag of er een vergunning is en wat de voorschriften zijn
waaraan de vergunninghouder zich moeten houden.
Ook hier geldt procederen loont en er kan direct een verzoek bij de
President van de Rechtbank worden neergelegd om handhaving af te dwingen.
Recht op vrije meningsuiting werkt direct.
Indien u een zendamateur bent en daarvoor ook de benodigde diploma's hebt
behaald (zonder licentie als echter radio amateur hebt u geen rechten) en u
wilt een zendmast bouwen en u hebt in de directe omgeving geen buren dan
kunt u in feite uw gang gaan. Wilt u uw mening uiten en u doet dat ook
feitelijk dan kunt u uw gang gaan.
Artikel 10 EVRM in samenhang met artikel 93 en 94 van de Grondwet werkt
direct. Dit wil zeggen dat de bij het verdrag bedongen rechten en vrijheden
direct op u van toepassing zijn en u daarvan gebruikt mag maken.
Wel van belang hierbij is dat derde belanghebbenden van u geen last mogen
ondervinden. Derde belanghebbenden hebben evenveel rechten om niet in hun
vrijheid te worden aangetast of te worden gestoord.
Als gewone burger komt u veel gevraag en soms ook wel ongevraagd met de overheid in aanraking.
Het overgrote deel van uw contacten zijn via het gemeentehuis in uw gemeente, niet allen het aanvragen van een paspoort maar vooral het aanvragen van vergunningen en het vragen van andere diensten waarbij de gemeente direct dan wel indirect aanspreekpunt is zoals het ophalen van het huisvuil.
De gemeente moet zich veel houden aan
wettelijke regels die van bovenaf (het rijk of de provincie) zijn
opgelegd. De meest bekende regels zijn die van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening en de Woningwet. Daarmee hebt u te maken als u een woning wilt
bouwen of verbouwen.
De gemeente maakt ook zelf regels. Deze worden dan opgenomen in
zogenaamde verordeningen. De meest bekende is wel de Algemeen
Plaatselijke Verordening afgekort APV. Hierin staan regels met
betrekking tot het houden van collectes voor het goede doel, het innemen
van standplaats op de openbare weg. Als u hier meer over wilt
weten dan kunt u kijken onder het onderdeel APV
Naast dat de gemeente landelijke regels moet volgen en eigen regels
maakt moeten al deze regels ook worden uitgevoerd en worden gehandhaafd.
Na vuurwerkramp in Enschede en de brand in Volendam en thans na de
rapport van Van Volenhoven naar aanleiding van de Schiphol brand,
schenkt de overheid veel aandacht aan het handhaven. Omvangrijke
rapporten zijn verschenen naar aanleiding van deze rampen en er is weer
een algehele roep om handhaving. Ook de rechterlijke macht in de vorm
van de Administratieve rechter, zoals de Sector bestuursrecht bij de
rechtbanken en de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (te
Den Haag) zijn al enige tijd de mening dat er hoe dan ook gehandhaafd
moest worden.
Ondertussen zijn ook de rechter weer wat gematigder in hun oordeel omdat
ook bij de rechtelijke macht het begrip is ontstaan dat alle regels niet
altijd en overal en zondermeer gehandhaafd kunnen worden. Er zijn
eenvoudig te veel regels en te weinig mensen om alle regels te
controleren en te handhaven. Ook burgers hebben rechten.
In het verleden was er een spreekwoord: "iedereen wordt geacht de wet te
kennen". Dat dit onmogelijk is weet ondertussen iedereen. Dit betekent
dat als een overheidsorgaan een wet volledig naar de letter wil gaan
handhaven zij daaraan de nodige publiciteit moet geven en in sommige
gevallen zelfs eerst beleid moet schrijven om aan die handhaving
feitelijk inhoud te kunnen geven. De overheid mag een burger niet zo
maar overvallen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Indien er sprake is van ernstige
verstoring van de openbare orde en veiligheid dan wel er sprake is van
ernstige vrees daarvan en dit klaarblijkelijk is (het moet dus duidelijk
zijn dat die vrees er is en die vrees redelijkerwijs gegrond is) dan
mogen handhavende regels direct worden toegepast. Deze wettelijke regels
moeten dan in het verleden wel officieel zijn afgekondigd
(gepubliceerd). Wordt er door de burgemeester een noodverordening
afgekondigd (dus nieuwe regels gemaakt), dan moeten deze regels eerst
worden afgekondigd of bekend worden gemaakt anders werken deze regels
niet. Het afkondigen kan plaatsvinden door het publiek een afschrift uit
te reiken. Een ieder krijgt daardoor de mogelijkheid om gehoor te geven
aan de nieuwe regels.
Of het nu het bouwen of het milieu of andere zaken betreft de overheid en dus met name de gemeente zal u eerst schriftelijk moeten waarschuwen voordat zij nadere stappen kan ondernemen. Naar aanleiding van die waarschuwing kunt u uw zienswijzen naar voren brengen (dus uw mening geven). Dat mag mondeling of schriftelijk. De gemeente moet u op die mogelijkheid wijzen. Nadat uw al dan niet uw zienswijzen kenbaar hebt gemaakt kan de gemeente u zogenaamd een dwangsom of bestuursdwang aanzeggen. Beiden tegelijk mag niet. Tegen een dergelijke brief kunt u binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen. Denkt u er echter wel aan dat het indienen van een bezwaarschrift geen directe gevolgen heeft voor de maatregelen die de gemeente in haar brief heeft aangekondigd (bijv. afbreken van het illegaal gebouwde). Als u een dergelijk actie wilt stoppen moet u naar de President van de rechtban, Sector Bestuursrecht in uw gebied. Bij de President van de rechtbank kunt u dan naast het bezwaarschrift tevens een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Na het indienen van uw verzoek bij de President van de rechtbank krijgt u van de rechtbank een acceptgiro toegezonden met het verzoek om € 276,-- over te maken. Niet onmiddellijk betalen betekent dat uw verzoekniet zal worden behandeld door de President van de rechtbank.
Noch voor het indienen van een bezwaarschrift noch voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening hebt u een advocaat nodig. Dit kunt u in feite zelf doen. Neem contact op met JEEJAR. JEEJAR kan u bijstaan om uw belangen te behartigen. Voor de tarieven zie de Algemene voorwaarden.
JEEJAR®