Voor dat u een
gesprek aangaat dient u rekening te houden met het volgende:
1. Zorg dat de specialisten achter u staan. Zij moeten een
zogenaamd objectief ziektebeeld geven.
Indien één of meerdere
medische specialisten van mening is/zijn dat u ziek bent dan heeft de
verzekeringsarts zich daarbij neer te leggen. Deel uw medische
specialist mee dat er sprake is
van een herkeuring bij het UWV, vraag hem/haar om steun. Uw
klachten alleen zijn niet
voldoende!!!
2. Keuringsartsen moeten het bepaalde in het Schattingsbesluit en
het medisch arbeids-
ongeschiktheidcriterium toepassen.
3. Ga nooit alleen naar het UWV, maar neem
altijd iemand mee naast uw
partner.
4. Geef vooraf aan dat u het gesprek met
de arts zult gaan opnemen. Hier moet aan meegewerkt worden.
Indien de arts niet wilt dat u het gesprek opneemt, stop het
gesprek en vertrek.
5. Verplicht een keuringsarts altijd dat hij alle actuele info
heeft van huisarts en specialisten.
6. Indien u bij veel specialisten loopt en onderzoeken heeft dan
moet de UWV arts daar om
vragen. De UWV artsen hebben het zo druk dat ze niet
behoorlijk kunnen werken en om tijd
de besparen wordt bij het eerste onderzoek niets opgevraagd.
Het UWV doet dit bewust, omdat,
indien een cliënt in
bezwaar gaat, het niet opvragen van gegevens alsnog hersteld kan worden.
In
de bezwarenfase moet het
UWV gegevens van specialisten opvragen.
7. Kom niet spontaan, assertief, vrolijk, begrijpend bij de arts
over noch bij de aankomst,
noch tijdens het gesprek, noch tijdens het vertrek. De arts
gebruikt dit tegen u en dat
doet de arbeidskundige ook.
En ga niet zitten lachen of vrolijk zijn. Hou geen hele lange verhalen.
In de medische
rapportages staat altijd dat iemand er naar kalenderleeftijd uitziet,
goed verzorgd is
en een goede
voedingstoestand heeft. Daarnaast wordt er gekeken hoe u in de
wachtkamer uit de
bank komt en hoe u naar
de spreekkamer loopt. Al u uw dagverhaal goed kunt verwoorden en ook
uw medische geschiedenis
en medicijnen goed kunt benoemen en de arts goed kunt volgen en
snappen in zijn vragen
dan heeft u geen cognitieve beperkingen.
8. In iedere rapportage staat altijd dat een cliënt
er goed verzorgd uit zag en dat de cliënt een stevige
hand gaf zowel bij
aankomst als vertrekt, dat de cliënt, goed kon buigen, op de hakken kon staan en
voorover
kon buigen, gedurende het spreekuur gewoon in de stoel kon zitten. En een goed
geheugen
had omdat het verleden namen van artsen ect. goed uit het geheugen konden worden
gehaald etc.
9. Sta er op dat de arts het rapport aan u gaat toezenden voor dat
u naar de arbeidskundige
moet. En geef aan dat u van uw correctierecht gebruik wenst te
maken.
10. De keuringsarts vraagt altijd om een dag indeling in de zin van:
"wat heeft u gisteren
gedaan". Geef aan dat u in de middag minstens een paar uur
moet slapen. IEDERE DAG.
Het feit dat u auto kunt rijden
of met de fiets kunt geeft aan dat u zich makkelijk
kunt verplaatsen en
aan het verkeer kunt deelnemen. Of u geeft aan dat u geen auto meer
kunt rijden
(pas op hierdoor kunt u uw rijbewijs
verliezen) of u geeft aan dat u zeer beperkt en voor een korte
duur auto
kunt rijden.
11. Niet met het besluit van het UWV eens, teken altijd bezwaar
aan!!!
Algehele discrepantie is dat de UWV arts u wil keuren naar aanleiding
van nieuwe keuringsmaatstaven maar op grondslag van oude medische
gegevens op grond waarvan u eerder bent afgekeurd. Dit kan dus niet.
Geen nieuwe medische gegevens geen behoorlijke keuring.
Sinds 8 juli 2015 heeft het UWV een nieuwe standaard "Duurbelastbaarheid
in Arbeid" in werking laten treden. Hierbij heeft het dagverhaal "wat
heeft u gisteren gedaan, wanneer bent u opgestaan, heeft zelf ontbijt
gemaakt, kinderen naar school gebracht, boodschappen gedaan,
huishoudelijk werk verricht, avond eten gemaakt, hobby's uitgevoerd",
van veel belang. Vooral als u aannemelijk kunt maken dat u overdag rust
moet nemen door in bed of op de bank te gaan slapen om de rest van de
dag door te komen.
En door de nieuwe standaard is ook van belang hoe uw partner u meemaakt
in het dagelijks leven en wat hij/zij aangeeft wat u wel of niet kunt
doen.
Tijdens de bezwarenprocedure staat en promoot het UWV dat de zogenaamde
bezwarenarts contact heeft met de keuringsarts. Weg onafhankelijkheid en
objectiviteit in de bezwarenprocedure. Indien u in deze procedure
ongelijk krijgt moet u ook de stap zetten om in beroep te gaan bij de
rechtbank, sector bestuursrecht.
Wij helpen u bij deze procedures.
info@jeejar.nl.
JEEJAR®