JEE
JURIDISCH ADMINISTRATIEF RECHT
1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen op of aan de weg of op het terrein van een ander:
a. anders dan kort aangelijnd nadat het college aan de eigenaar of de houder heeft bekendgemaakt dat het die hond gevaarlijk of hinderlijk acht en een aanlijngebod in verband met het gedrag van die hond noodzakelijk vindt;
b. anders dan kort aangelijnd en voorzien van een muilkorf nadat het college aan de eigenaar of de houder heeft bekendgemaakt dat het die hond gevaarlijk of hinderlijk acht en een aanlijn‑ en muilkorfgebod in verband met het gedrag van die hond noodzakelijk vindt.
2. In afwijking van artikel 2.4.17, aanhef en onder c, geldt voor het bepaalde in het eerste lid bovendien dat de hond voorzien moet zijn van een optisch leesbaar, niet- verwijderbaar identificatiekenmerk in het oor of de buikwand.
3. In het eerste lid wordt verstaan onder:
a. muilkorf: een muilkorf
als bedoeld in artikel 1, onder d, van de Regeling
agressieve dieren;
b. kort aanlijnen: aanlijnen
van een hond met een lijn met een lengte, gemeten
van hand tot halsband, die niet langer is dan
1,50 meter.
4. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing voorzover de Regeling agressieve dieren van toepassing is.
Toelichting
Enige jaren geleden ontstond
verontrusting over agressief gedrag van bepaalde honden, met name van
pitbullterriërs. Er deden zich incidenten voor waarbij honden aanzienlijk letsel
toebrachten aan mens of dier.
Naar aanleiding hiervan is door de toenmalige minister van landbouw,
natuurbeheer en visserij de Commissie van agressief gedrag bij honden ingesteld.
De commissie inventariseerde de problematiek en maakte onderscheid tussen drie
categorieën van gevaarlijke honden:
1. Groepen honden met morfologisch overeenkomstige karakteristieken (gelijke lichaamsbouw), waarmee wordt gefokt op agressief gedrag. Tot deze categorie rekent de commissie het type pitbullterriër.
2. Gebruikshonden, dat wil zeggen: honden die geheel of gedeeltelijk zijn opgeleid voor bewakings‑, opsporings‑ of verdedigingswerk.
3. Individuele honden die niet vallen onder de vorige twee categorieën en waarvan in de praktijk – door het toebrengen van letsel of het uiten van een dreiging daartoe – is gebleken dat zij gevaarlijk zijn voor mens of dier.
Om de drie beschreven groepen
gevaarlijke honden onschadelijk te houden, doet de adviescommissie de volgende
voorstellen.
Ad 1
Aan de eigenaar of de houder van een hond uit categorie 1 moet naar haar
mening via raadsverordening worden voorgeschreven die hond op of aan de weg of
op het terrein van een ander kort aan te lijnen en te voorzien van een muilkorf.
Bij openbare kennisgeving moet het college bepalen welk ras of type hond dan wel
wat voor door kruising daarmee verkregen verwanten onder deze eerste categorie
gevaarlijke honden er dus onder de strafbepaling moeten vallen. De commissie had
hierbij vooral het oog op het type pitbullterriër. Het college kan echter dit
type hond niet meer aanwijzen, omdat daarvoor sinds 1 februari 1993 maatregelen
zijn getroffen in de Regeling agressieve dieren. Deze Regeling is gebaseerd op
de Gezondheids‑ en welzijnswet voor dieren en houdt zowel een fok‑ als een
houdverbod in voor dieren van het type pitbullterriër. Voor de reeds bestaande
exemplaren geldt een overgangsrecht: wordt aan bepaalde voorwaarden voldaan
zoals kort aanlijnen en muilkorven op voor het publiek toegankelijke terreinen
en terreinen van een ander, dan mogen deze dieren gehouden worden. (Zie
VNG‑circulaire van 26 januari 1993, 93/18).
In 2001 bood de minister van LNV een wijzigingsvoorstel voor de Regeling agressieve dieren aan de Tweede Kamer aan. Het voorstel omvatte een fok- en houdverbod voor een vijftal andere rassen, te weten de Rottweiler, American staffordshire terriër, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en de Mastino Napoletana. Het genierieke karakter van het voorstel stuitte echter op veel kritiek van de Tweede Kamer. Op basis van de discussie in de Tweede Kamer is het wijzigingsvoorstel ingetrokken. Het ministerie van LNV beraadt zich nu de vraag of en hoe de Regeling agressieve honden moet worden aangepast.
Ad 2
Ten aanzien van een hond uit categorie 2 beveelt de commissie alleen een
aanlijngebod aan. Invoering van een verplichting tot muilkorven van een
gebruikshond stuit naar haar oordeel op het bezwaar dat hierdoor de uitvoering
van de taak waarvoor zo’n hond is opgeleid, bijzonder wordt bemoeilijkt. Gelet
op het gebruik van de hond voor bewakings‑, opsporings‑ en verdedigingswerk is
het aanlijngebod beperkt tot de weg: op het terrein van een ander kan de hond
zijn functie blijven vervullen. Op het voorgestelde aanlijngebod maakt de
commissie onder twee voorwaarden een uitzondering: de hond moet met goed gevolg
een opleiding tot gebruikshond bij een erkende instantie of een zogenaamde
gedrags‑ en gehoorzaamheidscursus 1 hebben doorlopen en hij moet vergezeld gaan
van de eigenaar of de houder, die hem heeft opgeleid. Erkende instanties zijn
volgens de commissie de onderafdelingen van rasverenigingen van
werkhondenrassen, de Nederlandse bond voor gebruikshondensportverenigingen, de
Koninklijke Nederlandse politiehondvereniging en de Nederlandse bond voor de
diensthond.
Informatie over een gedrags‑ of gehoorzaamheidscursus is verkrijgbaar bij een (plaatselijke) kynologenclub.
Ad 3
Ten slotte stelt de commissie voor dat de raad aan het college de
bevoegdheid verleent aan de eigenaar of de houder van een hond uit de derde
categorie de verplichting op te leggen tot aanlijnen en – indien noodzakelijk –
tevens tot muilkorven van deze hond op of aan de weg of op het terrein van een
ander.
Ter ondersteuning van de
beschreven aanlijn‑ en muilkorfgeboden vindt de commissie identificatie en
registratie van de honden uit de drie categorieën wenselijk. Dat moet worden
gerealiseerd door het aanbrengen van een optisch leesbaar, niet verwijderbaar
identificatiemerk in het oor of in de buikwand van de hond (gemeentelijk
voorschrift) en voorts door gegevensverstrekking door de eigenaren aan de
Stichting registratie gezelschapsdieren Nederland en ‑ in geval van rashonden ‑
de Raad van beheer op kynologisch gebied in Nederland (hogere regeling). De
identificatie en registratie zijn van belang voor de controle op de naleving van
de aanlijn‑ en muilkorfgeboden en voor de opsporing van een overtreder. Via de
tatoeage moet nagegaan kunnen worden of een hond behoort tot een gevaarlijke
categorie en wie de eigenaar of houder is.
De commissie heeft in haar rapport een voorbeeld van drie gemeentelijke
bepalingen gegeven, waarin haar aanbevelingen zijn verwerkt.